بصیرت

...علوم انسانی اسلامی و

بصیرت

...علوم انسانی اسلامی و

folder98 facebook
بصیرت

جهاد هنوز ادامه دارد...
برادر؛
امروز جهادت در جبهه جنگ نرم، سلاحت قلم و دشمنت استکبار جهانیست...
باید مواظب بود و با بصیرت عمل کرد!
به قول سیّد شهیدان اهل قلم:
کارمان را برای خدا نکنیم، برای خدا کار کنیم!
تفاوتش زیاد نیست...
فقط همین قدر است که ممکن است امام حسین (علیه السّلام) در کربلا باشد و ما در حال کسب علم برای رضای خدا!

همسنگران

سلسله مباحث سبک زندگی

جمعه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۳۵ ب.ظ

چگونه بخندیم، چگونه بخندانیم؟

 

تصمیم گرفتم بخشی از مباحث مربوط به سبک زندگی اسلامی را شرح بدم تا حداقل گام کوچکی در راستای ترویج سبک صحیح زندگی برداشته باشم...

 

                                            

 

هر کس احادیث اهل بیت(علیهم السلام) را در این مورد مطالعه کرده باشد می داند که در اسلام به شوخی کم امر شده است و توصیه شده که چهره مؤمن بشّاش باشد به عنوان مثال به چندین مورد از این احادیث اشاره می کنم:

* ابوالحسن اول نقل می کند که امام موسی کاظم(علیه السّلام) فرمود:ی حیی بن زکریا گریه می کرد و نمی خندید، اما عیسی بن مریم می خندید و گریه هم می کرد و عمل حضرت عیسی بهتر از عمل حضرت یحیی بود.(اصول کافی،ج4، ص 497، ح20)

 

* فضل بن ابی قرة گوید:امام صادق(علیه السّلام) فرمود:هر مؤمنی دارای دُعابه است.پرسیدم دُعابه چیست؟ فرمود:شوخی.(همان، ج4، ص 494، ح2)

امّا در بعضی از احادیث حدّ و مرزی برای این شوخی ها تعیین شده است:

 

عبدالله بن محمد جُعفی گوید:از امام صادق(علیه السّلام) شنیدم که می فرمود :کسی را که در میان مردم شوخی می کند خدا دوست دارد.البته، در صورتی که به فحش نینجامد.(همان، ج4، ص 494، ح4)

 

امام جعفر صادق(علیه السّلام) از پدرانش نقل فرموده است که پیامبر در وصیتش به علی فرمود: یا علی شوخی نکن! زیرا آبرویت را می برد و دروغ مگو که نورانیت را از تو می گیرد. (مرحوم علامه می فرمایند منظور در این احادیث شوخی زیاد است.) (من لا یحضره الفقیه، ج2، ص 334)

 

امام صادق(علیه السّلام) فرمود: قهقهه زدن از شیطان است.(اصول کافی، ج4، ص 495، ح10، باب الدعابة و الضحک)

 

امام باقر(علیه السّلام) می فرمایند: بعد از خنده قهقهه بگو: «اللهم لا تمقتنی » یعنی بارالها بر من خشم مکن.(همان)

 

امام صادق(علیه السّلام) فرمود:خنده مؤمن تبسم است.(همان، ج4، ص 495، ح5)

 

امام صادق از امیرالمؤمنین نقل فرموده است: از شوخی بپرهیز زیرا شوخی باعث کینه و دشمنی شده و فحش کوچک است.(همان، ج4، ص 496، ح12)

 

امام صادق(علیه السّلام) فرمود: سه چیز مورد خشم شدید خداست: 1)خوابیدن بدون شب زنده داری 2)خنده بدون علت 3)غذا خوردن از روی سیری.(خصال صدوق، ج1، ص 44)

 

حالا که حدود شوخی کردن رو فهمیدیم باید تلاش کنیم که به گونه ای با دیگران شوخی کنیم که از حدودی که ائمه اطهار برای ما تعیین کردن تجاوز نکنیم. بچه های حزب اللهی هنوز نتوانسته اند به الگوی صحیحی برا شاد کردن مؤمنین برسند هنوز برای خندیدن به گفتن لطیفه هایی رو می آورند که در شأن آن ها نیست و تلاش می کنند با مسخره کردن یک نفر در جمع، دیگران را بخندانند و این یک نقطه ضعف یک تمدن بشمار میرود مخصوصا برای تمدن اسلامی که نقطه مقابل آن تمدن غرب است و باید تلاش کنیم که با ارائه الگوی مناسب، الگو های تمدن غرب را برای خنداندن کنار بگذاریم.

إن شاءالله ادامه دارد...

 

نظرات (۱)

۰۶ شهریور ۹۳ ، ۱۵:۱۲ سید مسیح شاه چراغ

با سلام و احترام

اشک غزل با " لبخند تازه ای است... " به روز شد

یا علی
پاسخ:
علیکم السلام
شعر خوبی بود.
علی یارت

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">