کربلا خونمه، از چی دل بکنم؟
تا حالا فکر کردید که چرا اسلام اجازه داده است در مکان های بخصوصی نمازمان را کامل بخوانیم؟
. بهتر است به احادیث زیر بیشتر دقت کنیم.
«ابن شبل» از امام
صادق (علیه السلام) پرسید:
آیا قبر امام حسین (علیه السلام) را زیارت
کنم ؟ فرمود:
پاک و خوب زیارت کن و نمازت را در حرمش تمام
بخوان .
پرسید نمازم را تمام بخوانم؟
فرمود: تمام. عرض کرد :
بعضى از اصحاب و شیعیان شکسته می خوانند؟
فرمود: اینان دو چندان عمل می کنند » .
لذا چنانکه در رساله هاى عملیه نیز آمده است
،
در حرم امام حسین (علیه السلام) میتوان نماز
را، هم شکسته خواند و هم به برکت آن حضرت تمام بجا آورد.(1)
در احکام نیز آمده است که در چند مکان می توان نماز را کامل خواند که عبارتند از:
1-مسجد الحرام (مکه)
2- مسجد الرسول (مدینه)
3- مسجد کوفه
4 - حرم امام حسین (علیه السلام)
یعنی حکم وطن بر این مکان ها جاری می شود و اگرچه که مسافت شرعی را گذرانده ایم ولی می توانیم نماز را کامل به جا آوریم.
در احادیث دیگر آمده است:
رسول خدا(صلی الله علیه وآله)فرمود: «ما بَیْنَ قَبری وَ مَنْبَری رَوْضَة مِنْ ریاضِ الجَنّة» (2)
عن عبداللّه بن سنان عن ابی عبداللّه علیه السلام قال:
قبر الحسین بن علی علیه السلام عشرون ذراعا فی عشرین ذراعا مکسّرا، روضة من ریاض الجنّة و منه معراج الملائکة الی السماء و لیس من مَلَک مقرّب و لانبّی مرسل الاّ و هو یسئل اللّه ان یزُوره ففوج یهبط و فوج یصعَدُ.(3)
حضرت صادق علیه السلام فرمودند:
قبر جدم حسین بن علی علیه السلام 20 زراع در 20 زراع از چهار طرف است، باغی از باغ های بهشت و محل صعود ملائکه به آسمان است و هیچ ملک مقربی و نبی مرسلی نیست مگر آنکه از خداوند می خواهد تا آن حضرت را زیارت کند پس گروهی از آنها برای زیارت پائین می آیند و گروهی بالا می روند.
نقطه مشترک دو حدیث بالا، قطعه ای از بهشت بودن این دو مکان است از آنجایی که انسان متعلق به عالم مادی و دنیایی نیست و باید به بهشتی که خداوند برایش آفریده بازگردد به این نتیجه میرسیم که وطن اصلی همه انسان ها بهشت است به قول شیخ بهایی:
این وطن، مصر و عراق و شام نیست
این وطن، شهریست کان را نام نیست
انسان کافر، سرگشته و حیران است و در واقع وطنی ندارد که در آن به آرامش برسد. کافر اگرچه تلاش می کند که تمام زمین را تصاحب کند و به اصطلاح امروزی شهروند جهانی بسازد و او را از قید و بند یک کشور رها کند و دید وسیعتری به او بدهد اما باز هم از حقیقت جهان آخرت و حیات معنوی غافل است. حکم کافر با حکم مرده در اسلام برابر است و اسلام هر دو را نجس می داند زیرا کسی که به خداوند کفر می ورزد، روحش به تدریج سیر انحطاط پیش می گیرد و می میرد. اگر چه جسم کافر زنده است ولی از نگاه ما، مرده ای متحرک است.
انسانی که تمام عمر به دستورات خداوند عمل کرده باشد به آرامشی می رسد که مثال زدنی نیست و اینگونه به وطن خویش باز می گردد:
یَا أَیَّتُها النَّفسُ المُطمَئِنَّة (۲۷) إِرجعی إِلی ربِّکَ راضیةً مَرضیة(۲۸) فَادخلی فِی عِبادی(۲۹) وَادخلی جَنََّتی(۳۰)
ای جان آرام یافته (۲۷)به سوی پروردگارخویش بازگرد در حالی که تو از او خشنود و او از تو خشنود است(۲۸)پس در میان بندگان من درآی(۲۹) ودر بهشت من داخل شو(۳۰)
«سوره فجر»
منابع:
1.کامل الزیارات , ابن قولویه , ص 248/ , ص 123.
2.فروع کافی؛ ج4، ص556؛ صحیح بخاری، ابواب فضائل المدینة، ح1789 و ابواب التطوّع، ح1137، 1138؛ صحیح مسلم، ح1390 و 1391؛ مسند احمد، ج2، ص236، 297، 438 و 466.
3.کامل الزیارات: 112، ح 3 ؛ مستدرک الوسائل: 10 ، ص 320 ؛ بحارالانوار: 101 ، ص 106، ح 1.