بصیرت

...علوم انسانی اسلامی و

بصیرت

...علوم انسانی اسلامی و

folder98 facebook
بصیرت

جهاد هنوز ادامه دارد...
برادر؛
امروز جهادت در جبهه جنگ نرم، سلاحت قلم و دشمنت استکبار جهانیست...
باید مواظب بود و با بصیرت عمل کرد!
به قول سیّد شهیدان اهل قلم:
کارمان را برای خدا نکنیم، برای خدا کار کنیم!
تفاوتش زیاد نیست...
فقط همین قدر است که ممکن است امام حسین (علیه السّلام) در کربلا باشد و ما در حال کسب علم برای رضای خدا!

همسنگران

جنبه علمی دانشجو در کلام رهبر انقلاب

سه شنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۳۲ ب.ظ
«دانشجو» بر فراز قله‌ی علم
 
«امروز یکی از نیازهای اساسی و درجه‌ی یک کشور، نیاز علمی است. اگر چنانچه ما توانستیم در عرصه‌ی علمی، پیشرفتهائی را که تا امروز بحمدالله به دست آمده است، با همین سرعت دنبال کنیم، هم در زمینه‌ی مشکلات اقتصادی، هم در زمینه‌ی مشکلات سیاسی، هم در زمینه‌ی مشکلات اجتماعی، هم در زمینه‌ی مسائل بین‌المللی، مطمئناً گره‌گشائی‌های بزرگی خواهد شد. علم مسئله‌ی بسیار مهمی است. در این حدود ده سال، یازده سال گذشته، در این زمینه خیلی کار شده؛ لیکن بعد از این هم باید کار شود؛ کار مضاعف شود. من عقیده‌ام این است که کار علمی در دانشگاه و در کشور باید جهادی باشد؛ کار علمیِ جهادی انجام بگیرد.»


حقیقتاً کشورى که دستش از علم تهى است، نمی‌تواند توقع عزت، توقع استقلال و هویت و شخصیت، توقع امنیت و توقع رفاه داشته باشد. طبیعت زندگى بشر و جریان امور زندگى این است.

علم، عزت می‌بخشد. عبارتى در نهج‏البلاغه هست که خیلى جمله‏ى پرمغزى است می‌فرماید: «العلم سلطان»؛ علم اقتدار است. «سلطان» یعنى اقتدار، قدرت. «العلم سلطان من وجده صال و من لم یجده صیل علیه»؛ علم اقتدار است.

هر کس این قدرت را به چنگ آورد، می‌تواند تحکّم کند؛ می‌تواند غلبه پیدا کند؛ هرکسی که این اقتدار را به دست نیاورد، «صیل علیه»؛ بر او غلبه پیدا خواهد شد؛ دیگران بر او قهر و غلبه پیدا می‌کنند؛ به او تحکم می‌کنند. (1390/5/19

امروزه بر همگان اهمیت علم و علم‌آموزی آشکارشده است و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، علم باعث اقتدار کشور است یعنی اگر کشور می‌خواهد به‌جایی برسد که دیگر کشورها به آن رجوع کنند و مرجع علمی جهان شود و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود را حفظ کند، باید خودش علم تولید کند نه اینکه صرفاً نزد دیگران شاگردی کند.

غرب امروز از زمانی قادر شد برجهان حکومت کند که توانست در دوره رنسانس به قله‌های علمی برسد پس اگر ما هم می‌خواهیم در آینده در جهان جایگاهی داشته باشیم نیازمند کسب علم و انباشت علم هستیم و این وظیفه خطیر بر عهده دانشجو است. او باید بتواند تا جایی که می‌تواند علم بیاموزد حتی اگر این علوم در اختیار دشمنش باشد. 

                    

تولید علم وظیفه دانشجویان و دانشگاهیان است و اگر آن‌ها این وظیفه مهم را انجام ندهد، آینده یک ملت در معرض خطر قرار می‌گیرد. تولید علم نیازمند جهاد است یعنی تا زمانی که دانشجویان ما در دانشگاه صرفاً به نیت گذراندنِ واحدها، در کلاس درس حاضر می‌شوند و درس می‌خوانند، نخواهند توانست در این جبهه جهادگر باشند زیرا یکی از شروط جهاد این است که در مقابله با دشمن باشد. 

حتی اگر یک دانشجو، فارغ از مباحث ملی بخواهد در زندگی شخصی‌اش موفق باشد، همان‌طور که رهبری فرمودند، باید وقتی را به آموختن علم اختصاص دهد. 

«به نظر من دانشجوی موفّق کسی است که خوب درس بخواند؛ خوب تهذیب اخلاق کند و خوب به ورزش بپردازد. من برای دانشجوی موفّق، سه شاخص دارم.
البته ممکن است یک جوان موفّق در خانه، معیارهای دیگری داشته باشد؛ یک کاسب موفّق، یک اداری موفّق، معیارهای دیگری داشته باشد؛ اما دانشجوی موفّق، به حیث دانشجویی، این است: باید خوب درس بخواند، به اخلاق و تهذیب نفس بپردازد، ورزش هم بکند.» (1377/2/22)

*این مطلب پیش از این در تارنمای لادستان منتشر شده است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">